مشاوره تخصصی کنکور

آموزش روش های صحیح مطالعه و تکنیک های تست زنی برای کنکور رشته های تجربی ، انسانی ، ریاضی

مشاوره تخصصی کنکور

آموزش روش های صحیح مطالعه و تکنیک های تست زنی برای کنکور رشته های تجربی ، انسانی ، ریاضی

مشاوره تخصصی کنکور

اینجانب مهندس محمد علی صولتی مشاور تخصصی کنکور در این وبلاگ سعی نموده ام تا روش های صحیح مطالعه و تکنیک های تست زنی را به داوطلبان و دانش آموزان عزیز کنکوری آموزش داده و مقالات انگیزشی برای افزایش روحیه آنها قرار دهم.امید به اینکه بتوان شاهد موفقیت و رسیدن به آرزوهای شما باشیم...

یه لحظه گوش کنید! می‌شنوید؟ چه صدایی داره میاد؟ این صدای قدم‌های کنکور نیست که داره به شما نزدیک می‌شه؛ بلکه صدای پای خودتونه که هر لحظه دارید به کنکور نزدیک و نزدیک‌تر می‌شید! کنکور مثل همیشه، سر جای خودش ایستاده و این ما هستیم که آهسته آهسته به سمت اون حرکت می‌کنیم! این رو گفتم که بدونید این مسیر رو، سال‌های قبل، افراد عادی دیگه‌ای که کاملاً همین شرایط امروز شما رو داشتن (از جمله خود ما)، طی کردن و البته بسیاری‌شون هم، با موفقیت! پس اگه مایلید تا تجربه‌شده‌ها رو، دوباره تجربه نکنید و از تجربیات و توصیه‌های برترهای کنکور‌های گذشته استفاده کنید، ما به شما میگیم که به زعم همه‌ی اون‌ها،بهترین روش برای جمع‌بندی مطالبی که در طول سال تحصیلی مطالعه کردین، همین روش جمع‌بندی سه روز یکباره! (حالا تو یکی اگه دوست داری و ترازت هم بالاست؛ دو روز یکبار کار کن!) این از توصیه‌ی اول ما به شما!

یه کم دقیق‌تر گوش کنید؟ می‌تونید تشخیص بدید که صدای قدام‌های شما به سمت کنکور، چه آهنگی داره؟ آهنگی استوار و محکم داره ؟؟؟ کنکور چیز پیچیده‌ای نیست که نتونید اون رو خوب بشناسید؛ شناخت کنکور، راه و روش خاص خودش رو داره که ما بهتون میگیم. بهترین روش شناخت کنکور «روش جمع‌بندی سه روز یک‌باره»!

روش شناخت کنکور؛ جمع‌بندی «سه روز یک‌بار»

همان‌گونه که پیش‌تر هم گفته شد، بهترین روش برای شناخت و شبیه‌سازی کنکور سراسری، اجرای روش جمع‌بندی سه روز یک‌بار است. البته آن دسته از داوطلبانی که تراز بالا داشته و خود را قادر به اجرای روش جمع‌بندی در مدت کوتاه‌تری بدانند، می‌توانند جمع‌بندی خود را به صورت دو روز یک‌بار نیز اجرا نمایند.

در این روش، شما برخلاف سال‌های 12گانه‌ی تحصیل خود، که ابتدا مباحث را مطالعه و سپس در آزمون شرکت می‌‌کردید؛ ابتدا آزمون داده و سپس مطالعه‌ی خود را آغاز می‌نمایید. به این شکل که ابتدا در یک نیم‌روز و در قالب یک آزمون، آن هم تنها در وقت و زمان پیشنهادی کنکور، به مجموعه سؤالات کنکور یک سال پاسخ داده و سپس بر مبنای نتایج به‌دست آمده از آن آزمون، برای مطالعه در دو روز و نیم باقی‌مانده برنامه‌ریزی می‌کنید.

برای بهره‌برداری بهتر از روش جمع‌بندی سه روز یک‌بار که در آن، شما ابتدا در آزمون شرکت می‌کنید و سپس به مطالعه می‌پردازید؛ ضوابط و توصیه‌هایی به شرح زیر وجود دارد:

ضوابط و توصیه‌هایی برای «برگزاری آزمون‌های سه روز یک‌بار»:

برای برگزاری آزمون‌ها در روش سه روز یکبار؛ چه در منزل آزمون‌ها را برگزار می‌کنید و چه در مکان‌های دیگری (مانند مدرسه، آموزشگاه، کتابخانه)، و چه به‌صورت فردی در آزمون شرکت می‌کنید و چه در جمع دوستان خود، به توصیه‌های زیر توجه کامل داشته باشید:

  1. حتی‌الامکان از آزمون‌های سراسری (ابتدا داخل و سپس خارج از کشور)استفاده نمایید و پس از آن نیز به سراغ کتاب‌های شبیه‌ساز کنکور بروید .

اگر کتاب زرد اختصاصی را به‌صورت کامل مطالعه نمودید و فرصت مازاد برای آزمون دادن یک یا چند دوره‌ی دیگر را در اختیار داشتید؛«آزمون‌های غیرحضوری» کانون که در حقیقت آزمون‌های جامع سال گذشته‌اند، می‌توانند منبع خوبی برای این منظور باشند.

  1. توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی برنامه‌ی آزمون‌های خود را تهیه کرده و به دیوار اتاق خود نصب کنید تا با برنامه‌ریزی مشخص دوران جمع‌بندی را آغاز نمایید و به بیان دیگر، از هم‌اکنون بدانید در کدام روز، کدام مجموعه از سؤالات کنکور را امتحان خواهید داد. برنامه‌‌ریزی، ذهن شما را منظم کرده و از اتلاف وقتتان جلوگیری می‌کند، حال آن‌که اگر بنا بر آن باشد که در هر روز تصمیم بگیرید کدام مجموعه را در آن روز امتحان دهید، هم دچار سردرگمی خواهید شد و هم بخشی از زمان شما برای این اتخاذ تصمیم، هدر خواهد رفت!
  2. سعی نمایید در محیطی آزمون را برگزار کنید که بیش‌ترین شباهت را به حوزه‌های امتحانی کنکور داشته باشد. اگر می‌توانید در کلاس‌های مدرسه و یا یک کتاب‌خانه، آزمون خود را برگزار کنید. درصورتی که تصمیم به انجام آزمون در منزل دارید، توصیه می‌شود لباسی مشابه آن‌چه در روز کنکور خواهید پوشید، به تن کرده و حتی کفش به پا کنید!!!
  3. تمامی اقلام مورد نیاز از جمله مداد، پاک کن، تراش و .... را روی میز آزمون خود قرار دهید تا در حین آزمون برای تهیه‌ی آن‌ها مجبور به ترک جایگاه خود نشوید. از ماشین حساب و وسایلی که همراه داشتن آن‌ها در جلسه‌ی کنکور سراسری ممنوع خواهد بود، استفاده نکنید.
  4. تلفن همراه خود را خاموش کرده و حین آزمون با اعضای خانواده یا دوستان خود صحبت نکنید.
  5. حتماً ساعت به دست داشته باشید تا بتوانید به‌خوبی وقت خود را تنظیم نمایید.
  6. از تکنیک زمان‌های نقصانی و تکنیک ضربدر منفی (برای مشخص نمودن سؤالات دشوار و زمان‌بر) استفاده نمایید. استفاده‌ی صحیح از این تکنیک‌ها نیازمند تکرار و تمرین است و فراموش نکنید که جلسه‌ی کنکور جای تمرین این تکنیک‌ها و آزمون و خطا نیست!

یک نکته‌ی مهم:

تکنیک زمان نقصانی آن نیست که در ساعت مقرری، مطالعه و پاسخ‌گویی به سؤالات یک درس را در هرجا که بودید، متوقف نموده و به سراغ درس بعدی بروید! و با این کار سؤالات آسان احتمالی پایان درس را از دست بدهید! بلکه تا زمان مقرر باید به انتهای سؤالات یک درس رسیده باشید؛ همه‌ی سؤالات آن درس را حداقل یک‌بار خوانده و از روی سؤالات زمان‌بر، شک‌دار و دشوار، بدون اتلاف وقت، رد شده باشید.

توجه: در تکنیک زمان نقصانی، شما بخشی از وقت آزمون راصرفه‌جویی می‌کنید تا پس از خواندن تمامی سؤالات، باز گشته و سؤالات پاسخ نداده را بار دیگر مرور کنید؛ توجه داشته باشید که از هم‌اکنون و با شناختی که از خود و توانایی‌های خود در دروس مختلف دارید، باید استراژی خود را برای استفاده‌ی مطلوب از این زمان صرفه‌جویی شده مشخص نمایید؛ یعنی بدانید که این فرصت را به کدام دروس و کدام نوع از سؤالات اختصاص خواهید داد. عدم برنامه‌ریزی شما در این خصوص، حیرانی و اتلاف وقت در جلسه‌ی کنکور را به دنبال خواهد داشت.

  1. سؤالات شک‌دار خود را نشان‌دار کنید تا در ارزیابی آزمون که عصر همان روز انجام خواهید داد، با سرعت بیش‌تری اقدام نمایید.
  2. توصیه می‌کنیم آزمون خود را «کاغذی» برگزار کنید. به این معنا که برای برگزاری آزمون خود، از کتاب زرد اختصاصی استفاده کنید، نه سیستم رایانه و تنها پس از برگزاری آزمون و تصحیح آن، درصدهای خود را برای دریافت رتبه‌ی تخمینی، در «نرم‌افزار تخمین رتبه‌ »وارد نمایید. برگزاری آزمون به صورت کاغذی، فضای کنکور را دقیق‌تر برای شما شبیه‌سازی می‌کند.
  3. ضوابط و توصیه‌هایی برای «مطالعه در دوران جمع‌بندی»:

    1. توصیه‌ی اکید داریم در دوران جمع‌بندی، شروع به مطالعه و خواندن مباحث جدید نکنید. دوران جمع‌بندی همان‌گونه که از نام آن پیداست، فرصتی برای جمع‌بندی و مرور مطالب پیش‌خوانده است، نه آغاز مطالعات جدید!
    2. در دوران جمع‌بندی بایستی به تمامی دروس توجه نمایید و «تمام دروس» را به صورت «گزینشی» (مطالب مهم، مطالب دارای بودجه‌بندی بیش‌تر در کنکورهای گذشته و ...) مرور و جمع‌بندی نمایید. به بیان دیگر، تمام دروس را در برنامه‌ی مطالعاتی خود قرار دهید و هیچ درسی را حذف نکنید، اما در هر درس مطالب اصلاً مطالعه نشده را به حال خود رها کنید و فرصت اندک باقی‌مانده را با اصرار نابه‌جا برای یادگیری آن‌ها هدر ندهید!

    توجه: برای تشخیص صحیح مباحث مهم و پرتکرار در کنکورهای سراسری سال‌های گذشته می‌توانید فایل مربوط به بودجه‌بندی کنکور‌های اخیر را از سایت کانون دریافت کرده و یا به مجله‌های آزمون‌های قبل مراجعه نمایید.

    1. توصیه می‌کنیم در کنار مطالعه‌ی گزینشی تمام دروس، یک درس عمومی(ترجیحاً دین و زندگی) و یک درس اختصاصی (با توجه به ضریب دروس در زیرگروه مورد علاقه‌ی خودتان) انتخاب نموده و آن را به صورت کامل، مرور و جمع‌بندی نمایید.
    2. در دوران جمع‌بندی، برای مطالعه‌ در دو روز و نیم باقی‌مانده پس از برگزاری هر آزمون، نتیجه‌ی کسب شده از آن آزمون را اساس کار خود قرار دهید و در صورت داشتن وقت مازاد به مطالعه‌ی سایر مباحث بپردازید. به این معنا که ابتدا، سؤالات پاسخ نداده، اشتباه پاسخ داده، شک‌دار و ... آزمون همان روز را به‌خوبی تحلیل نمایید و مباحث مرتبط با آن سؤالات را از روی پاسخ‌های تشریحی، کتاب درسی، جزوات آموزشی، تست‌های نشان‌دار شده‌ی قبلی و نظایر آن‌‌ها مطالعه نمایید و یادگیری‌های ناقص خود را در زمینه‌ی مباحث آن سؤالات به یادگیری کامل مبدل سازید و سپس به سراغ سایر مباحث بروید.

    «منابع مطالعاتی» در دوران جمع‌بندی:

    در این دوران باید بیش از پیش میز مطالعه‌ی خود را خلوت نمایید و تنها از منابع دست اول و مهم استفاده کنید. توصیه‌ی ما به شما این منابع است:

    1. کتاب زرد اختصاصی (به‌عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع مطالعاتی؛ زیرا دوران جمع‌بندی، دوران تمرین آزمون دادن است و نه مطالعه به معنای اخص)
    2. کتاب درسی و جزوات آموزشی دبیران
    3. سؤالات نشان‌دار شده‌ی آزمون‌های قبلی کانون و کتاب‌های تست مطالعه شده در طول سال تحصیلی (مرور دوباره‌ی این سؤالات نشان‌دار شده برای تبدیل یادگیری ناقص به یادگیری کامل بسیار مؤثر است.)
    4. کتاب اشتباهات متداول
    5. کتاب‌های هفت کنکور (برای مطالعه و مرور درس‌هایی که آن‌ها را خوب نخوانده‌اید اما در عین حال، نمی‌خواهید آن‌ها را کنار بگذارید!)
    6. از سایر منابع مانند کتاب‌های، سبز، آبی و .... نیز می‌توانید متناسب با نیازهای خود و البته به صورت محدودتر نسبت به منابع پیش‌گفته استفاده نمایید.

    راستی، اگه پاسخ تمام سؤال‌های خودتون رو درباره‌ی نحوه‌ی مطالعه در دوران جمع‌بندی، در بین مطالب پیش‌گفته، پیدا نکردید؛ از طریق گذاشتن پیام در زیر این مطلب، بپرسید تا ما پاسخ‌گو باشیم!

    پیروز باشید؛

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی