مشاوره تخصصی کنکور

آموزش روش های صحیح مطالعه و تکنیک های تست زنی برای کنکور رشته های تجربی ، انسانی ، ریاضی

مشاوره تخصصی کنکور

آموزش روش های صحیح مطالعه و تکنیک های تست زنی برای کنکور رشته های تجربی ، انسانی ، ریاضی

مشاوره تخصصی کنکور

اینجانب مهندس محمد علی صولتی مشاور تخصصی کنکور در این وبلاگ سعی نموده ام تا روش های صحیح مطالعه و تکنیک های تست زنی را به داوطلبان و دانش آموزان عزیز کنکوری آموزش داده و مقالات انگیزشی برای افزایش روحیه آنها قرار دهم.امید به اینکه بتوان شاهد موفقیت و رسیدن به آرزوهای شما باشیم...


سرعت مطالعه در افراد مختلف متفاوت است.


بعضی  از افراد یک کتاب رمان ۳۰۰ صفحه ای را در یک روز تمام می‌کنند و اگر از آنها  سوال شود حتی می‌توانند جزئی ترین وقایع آن کتاب را شرح  دهند  و برخی دیگر همان کتاب را پس از یک ماه هم هنوز تنوانستند تمام کنند.  همه ما قبول داریم که مطالعه و روخوانی یک تکنیک است و شاید به جرات بتوان گفت که مطالعه مستمر کتاب و روزنامه، تاثیر بسزایی در تقویت این تکنیک خواهد شد. اگر دقت کرده باشید خیلی از افراد جامعه حین مطالعه کتاب به کارهای دیگری چون مشاهده تلویزیون، شنیدن رادیو، غذا خوردن، فکر کردن و بسیاری اعمال دیگه نیز می‌پردازند. 

بعضی ها حین مطالعه کتاب، بعد از هر یک پا چند پاراگراف مکث می‌کنند و مطالب ر ا در ذهنشان حلاجی می‌کنند و به صفحه بعد می‌روند و برخی های دیگر در حین مطالعه و در پایان هر جمله به سرعت آن مطلب را تفسیر کرده و عبور می‌کنند.


تعداد کثیری  از افراد هم در حین مطالعه، به یاد خاطرات شیرین و تلخ گذشته می‌افتند و تا چندین بار در ذهنشان مرور نکنند دست بردارد نیستند. خیلی ها هم موقع مطالعه خوابشان می‌برد اصلا انگار مطالعه از قرص خواب هم برایشان با ارزشتر است . همه این مسائل مطرح شد تا بدانید ما به روشهای مختلفی می‌توانیم کیفیت مطالعه مان را بهبود دهیم و از وقتمان نهایت استفاده را ببریم. آقای Dennis Doyle یکی از استاتید کهنه کار و با سابقه آموزش فن مطالعه یکی از دانشگاه‌های معتبر جهان است. ایشان در زمینه مطالعه بهتر و سریعتر، یک مطلب کوتاه و جالب را در اینترنت قرار داده‌اند. در این مطلب کوتاه، از سرعت کتابخوانی به عنوان یک عادت در میان مردم یاد شده که به چند روش می‌توان این عادت را تغییر داد. البته لازم به ذکر است که عادت مطالعه به راحتی فراموش نخواهد شد ولی پس از تمرین و ممارست به نتیجه قابل توجهی دست خواهید یافت.


● روش اول (دقت و تمرکز):

این روش به شما می‌آموزد که اعمالی را قبل از شروع به مطالعه کتاب انجام دهید. شاید این اعمال دقایقی از وقت شما را بگیرد ولی در عوض درک بهتری از مطالب آن کتاب نصیبتان خواهد شد. مشاهده سریع عناوین فصول مختلف کتاب، تصاویر و ساختار کلی کتاب از این دسته اند. پس از پایان این اعمال سه سوال را از خودتان بپرسید:

- هدف اصلی کتاب چیست ؟

- کتاب به چه سبکی نگارش شده ؟

- هدف نویسنده کتاب چیست ؟

خب البته بدون انجام این اعمال، به درستی نمی توان برای این پرسش ها پاسخی یافت.


روش دوم (هنگام مطالعه با خودتان صحبت نکنید):

اکثر مردم به دو روش هنگام مطالعه با خود صحبت می‌کنند.

- یا اینکه هنگام مطالعه تمام مطالب را با صدای آهسته لب خوانی می‌کنند.

- یا اینکه پس از مطالعه برای حفظ شدن مطالب، یک دور هم برای خودشان مرور می‌کنند.


 روش سوم

تدریس ها نشان داده که افراد در حین مطالعه، به جهت انتقال کلمات به مغز مکث‌هایی می‌کنند، این وقفه های کوچک در خواننده‌های خوب بسیار کمتر از خوانندگان ضعیف‌تر می‌باشد. این روش به شما می‌آموزد که چگونه از وقفه‌های حین مطالعه خود بکاهید.



روش چهارم (جلوگیری از تکرار یه کلمه یا جمله):

خوانندگانی که سرعت آنها پائین است یک کلمه یا جمله را چندین بار تکرار می‌نمایند. این عادت بد (دوباره و سه‌ باره خوانی جملات) که تاثیر چندانی در درک بهتر مطلاب ندارند باعث کاهش سرعت مطالعه می‌گردد. مطمئنا مطالعه یکباره مطالب حتی با سرعت آرام، تاثیر بیشتری نسبت به مطالعه چندباره خوانی دارد. حتما با خود تمرین کنید که مطالب را اینگونه مطالعه کنید.


 روش پنجم (سرعت مطالعه خود را تغییر دهید):

این روش به شما می‌آموزد که می‌بایست سرعت مطالعه شما به نسبت نوع متن مورد نظر تغییر کند. به عنوان مثال سرعت مطالعه متن یک قرارداد مسلما بسیار پائین تر از سرعت مطالعه یک متن از روزنامه باید باشد.


عزیزانی که جهت مشاوره خصوصی تمایل دارند با من در ارتباط باشند جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند از طریق شماره زیر با من در تماس باشند.

09365287311

موفق باشید و سربلند ....


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی