مشاوره تخصصی کنکور

آموزش روش های صحیح مطالعه و تکنیک های تست زنی برای کنکور رشته های تجربی ، انسانی ، ریاضی

مشاوره تخصصی کنکور

آموزش روش های صحیح مطالعه و تکنیک های تست زنی برای کنکور رشته های تجربی ، انسانی ، ریاضی

مشاوره تخصصی کنکور

اینجانب مهندس محمد علی صولتی مشاور تخصصی کنکور در این وبلاگ سعی نموده ام تا روش های صحیح مطالعه و تکنیک های تست زنی را به داوطلبان و دانش آموزان عزیز کنکوری آموزش داده و مقالات انگیزشی برای افزایش روحیه آنها قرار دهم.امید به اینکه بتوان شاهد موفقیت و رسیدن به آرزوهای شما باشیم...

«چرا با وجود اینکه نمرات درسی ام در مدرسه بسیار عالی هستند، سؤالات همان درس در آزمون های کانون برایم دشوار و پیچیده است؛ به نحوی که با وجود مطالعه زیاد، توانایی پاسخ به تست ها را ندارم و درنتیجه ارزیابی آزمون برایم بسیار پایین می شود؟»


این یکی از شایع ترین سؤالاتی است که ذهن دانش آموزان را بعد از شرکت در آزمون های کانون درگیر خود می کند و شاید بارها این سؤال را هنگام مشاوره ی کارنامه از پشتیبان های خود پرسیده باشند.


دلیل چنین اتفاقی در یک جمله بسیار ساده که بارها آن را شنیده اید، نهفته است، «هر تابشی مسبب بازتابی و هر بازتابی محرک دانشی است» یا به عبارت دیگر «هر نوع سنجش، شیوه ی مطالعه خود را دارد». چندی پیش دانش آموزی که بیش از 50 ساعت در هفته مطالعه داشت، ترازش طی چند آزمون حدود 4500 بود. او به همراه اولیای خود برای مشاوره کارنامه مراجعه کرد. سؤال اولیای دانش آموز این بود که «چرا با وجود مطالعه بسیار زیاد و کسب نمرات بسیار خوب در مدرسه، توانایی پاسخ به تست های آزمون های کانون را ندارد؟» پس از بررسی شیوه های مطالعه‌ی دانش آموز در هر درس به این نتیجه رسیدم که نوع مطالعه‌اش برای هر درس با گونه‌ی سنجش او مشابه نیست. پس از شفاف سازی موضوع، طبق این استدلال که هر نوع سنجش، شیوه مطالعه خاص خود را دارد در آزمون بعد شاهد 600 نمره افزایش تراز و پیشرفت یکسان تمام درس هایش در کارنامه آزمون بودیم.


برای اثبات این استدلال، شیوه‌ی مطالعه درس فلسفه برای دانش آموزان انسانی، شاهد بسیار خوبی است. فرض کنید فردا در مدرسه قرار است معلم شما چند درس این کتاب را از شما بپرسد. به طور معمول معلم‌ها این درس را به صورت تشریحی یا توضیحی می پرسند. مثلاً از دانش‌آموز می خواهد درباره «علت تامه» و «علت ناقصه» توضیح دهد. بر این اساس دانش آموز در همان ابتدا متوجه می شود که شیوه سنجش این درس توضیحی است؛ بنابراین او نیز باید مطالعه‌اش هماهنگ با نوع سنجش باشد. پس دانش آموز زمانی که قصد دارد درس فلسفه را برای مدرسه بخواند، توضیح هر پاراگراف را بر اساس عنوان آن، خوانده و به خاطر می سپارد و در مدرسه به نحو احسن به سؤالات معلم پاسخ می دهد و نمرات عالی می گیرد؛ اما زمانی که همین دانش آموز با تست های درس فلسفه مواجه می شود، توانایی پاسخ گویی به آن ها را ندارد؛ زیرا مطالعه او تشریحی و کلی بوده، نه تستی و جزئی؛ به همین دلیل نمره تراز او در این درس پایین می آید. اکنون وظیفه او در قبال این تست‌های جزئی و مشکل چیست؟ بسیار ساده است. دانش‌آموز باید طبق گونه‌ی سنجشی این درس برای نوع مطالعه‌اش برنامه‌ریزی کند و قبل از شرکت در آزمون ها، بازیابی های لازم را انجام دهد.


برای پاسخ گویی به تست های این درس باید ریز و جزئی بخوانیم؛ یعنی بعد از مطالعه‌ی هر مبحث، سؤال های ریز و جزئی (مانند تست) طراحی کنیم و پس از اتمام مطالعه، سعی کنیم به تمام سؤالات طراحی شده خودمان پاسخ بدهیم. به این ترتیب می توانیم به‌راحتی از پس تست های دشوار برآییم.


از امروز شیوه مطالعه خود در هر درس را منطبق با نوع سنجش آن درس، پیدا کنید. البته این نکته را هم فراموش نکنید که اگرچه همه آزمون های کانون تستی است اما به آن معنا نیست که ما برای همه درس ها مجبوریم سؤال ریز طراحی کنیم، بلکه باید به نوع طراحی سؤالات هر درس و مواردی که از ما می خواهند توجه کنیم. سؤالات درس عربی هم در آزمون، تستی است اما شیوه مطالعه آن بر اساس چگونگی سؤالات است.



عزیزانی که جهت مشاوره خصوصی تمایل دارند با من در ارتباط باشند جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند از طریق شماره زیر با من در تماس باشند.

09365287311

موفق باشید و سربلند ....

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی