مشاوره تخصصی کنکور

آموزش روش های صحیح مطالعه و تکنیک های تست زنی برای کنکور رشته های تجربی ، انسانی ، ریاضی

مشاوره تخصصی کنکور

آموزش روش های صحیح مطالعه و تکنیک های تست زنی برای کنکور رشته های تجربی ، انسانی ، ریاضی

مشاوره تخصصی کنکور

اینجانب مهندس محمد علی صولتی مشاور تخصصی کنکور در این وبلاگ سعی نموده ام تا روش های صحیح مطالعه و تکنیک های تست زنی را به داوطلبان و دانش آموزان عزیز کنکوری آموزش داده و مقالات انگیزشی برای افزایش روحیه آنها قرار دهم.امید به اینکه بتوان شاهد موفقیت و رسیدن به آرزوهای شما باشیم...

چگونه ترازتان را در آزمون های آزمایشی افزایش دهید و به یک داوطلب فوق العاده تبدیل شوید؟

مقدمه

تا به حال آرزو داشتید در آزمون هاتون ترازِ بالای 7000 کسب کنید؟ کارنامه آزمون رو به هر دوست و آشنایی نشون بدید و به قول خودمون پز ترازِ بالاتون رو بدید!

این روزها کسب تراز بالا در آزمون های آزمایشی به نوعی یک افتخار محسوب میشه و از اونجایی که رسیدن به ترازهای بالای 7000 سند قبولی شما رو در بهترین دانشگاه های کشور امضا میکنه میخوام چند راهکار عالی به شما نشون بدم تا در آزمون های آزمایشی تبدیل به یک داوطلب فوق ستاره بشید!

روش های معرفی شده در این مقاله رو جدی بگیرید و با تمام توان اونها رو اجرا کنید! به شما قول میدم در صورت داشتن صبر و مداومت، در آزمون ها تراز دلخواه خودتون رو کسب کنید.


شما باهوش تر و بهتر از چیزی هستید که فکر می کنید

اشتباه نکنید! کنکوری هایی که در آزمون های آزمایشی ترازهای عالی به دست میارن از شما باهوش تر و بهتر نیستند. شما خیلی باهوش تر، قوی تر و با اراده تر از این چیزی هستید که فکر می کنید.

خودتون رو دست کم نگیرید اگر چند آزمون تراز دلخواهتون رو کسب نکردید قرار نیست تا آخر هم به همین منوال ادامه داشته باشه! به قول معروف هر شکستی مقدمه پیروزیست،

البته به شرطی که از شکست هامون درس بگیریم و برای بهتر شدن تلاش کنیم.


با اینکه زیاد می خونم، ترازم پیشرفت نمیکنه!

ممکنه این شرایط برای هر دانش آموزی پیش بیاد. یعنی شما در یک بازه ی زمانی، با این که زمان زیادی رو برای درس خوندن صرف کردید و اتفاقاً با دقت و کیفیت خوبی هم مطالعه داشتید و با خودتون فکر می کنید که خیلی خوب دارید پیش میرید اما با دیدن نتیجه آزمون کاملا از خودتون و درس خوندنتون ناامید می شید. ممکنه نتیجه شما اونقدر ضعیف باشه که شما رو کلافه کنه و پیش خودتون بگید: تمام حواسم رو برای درس گذاشتم! حتی دیدن تلویزیون رو هم کنار گذاشتم! چرا رتبم بهتر نمیشه؟ چرا ترازم بالا نمیاد؟ مشکل از کجاست؟


توقع خودتون رو بالا نبرید و منطقی باشید

خیلی ها فکر میکنن برای افزایش تراز حتما باید در یک آزمون خیلی بخونن و به یکباره از 4000 به 6000 برسند. افزایش تراز باید منطقی و معقول باشه، نمیتونید به یکباره انتظار افزایش تراز 2000 تایی از خودتون داشته باشید باید گام به گام و پله به پله تراز آزمون رو افزایش بدید. البته در این راه نباید اجازه بدید ناامیدی بر شما غلبه کنه، باید با روحیه جنگنده و ایمان قوی به خودتون و هدف زیبایی که دارید، پیش برید.


برای پیشرفت در آزمون چیکار کنیم؟

صبر داشته باشید...

طبیعی هست که بعضی از کارها دیر بازده باشن. درس خوندن هم از این دسته کارهاست، اما باید توجه کنیم که اگر با صبر و پشتکار بتونیم اونها رو به سرانجام برسونیم، موفقیت بزرگی به دست میاریم. البته این دیر بازده بودن هم کاملا منطقیه! یعنی دانش آموزی که مدت کوتاهی هست که به صورت مفهومی درس میخونده و در سال های قبل هم اصلا کنکور مورد توجهش نبوده! در دروس پایه اشکال اساسی داره و همین باعث میشه تا روند پیشرفتش کمی کندتر باشه. پس باید اول دقت کنید که این دیربازده بودن منطقیه.


به جای فکر کردن به نتیجه کلی آزمون، به نتیجه تک تک درس ها توجه کنید

اولا این کار باعث میشه تا شما به طور دقیق تری میزان پیشرفت خودتون رو در هر درس بسنجید و نقاط ضعف و قوت رو بیشتر بشناسید. علاوه بر این ، باعث میشه شما پیشرفت های کوچیک خودتون رو ببینید و به آینده خوش بین باشید. پس به جای اینکه فقط روی تراز کل متمرکز بشید به درصدها و تراز هر درس توجه کنید.


این قاعدهٔ مهم رو فراموش نکن: راز موفقیت در

کنکور در «عالی بودن » نیست، در «رشد کردنه»


سعی کنید نوسان نداشته باشید

ممکنه یه هفته با تمام توان درس بخونید اما هفته بعد چیزی باعث ناامیدی یا دلسرد شدن شما بشه و مدتی ساعت مطالعه شما کاهش پیدا کنه و مدتی بعد هم دوباره یک هفته خوب درس بخونید و باز هم افت کنید. برای موفقیت در آزمون نباید درس خوندن شما نوسان داشته باشه، اگر میخواید در آزمون نتیجه خوبی کسب کنید، باید حتی اگر مدتی اوضاع بر وفق مرادتون نبود حوصله به خرج بدید و دست از تلاش بر ندارید. کلید موفقیت شما در گِرو مداومت داشتن در مسیر رسیدن به اهدافتون هست.

ت.

مهم ترین استراتژی افزایش تراز

حتما این سوال در ذهن شما شکل گرفته که مهم ترین استراتژی برای افزایش تراز چه چیزی هست؟

بله درسته! تحلیل آزمون!

حتما شنیدید که تحلیل آزمون از خود آزمون مهم تره، شما آزمون شرکت میکنید تا به اشتباهات خودتون پی ببرید و نقاط قوت و ضعف خودتون رو بشناسید. شما آزمون شرکت میکنید تا اشتباهات سر جلسه آزمون آزمایشی رو در کنکور سراسری تکرار نکنید.

هر چقدر هم که آزمون رو خراب کرده باشید، تحلیل آزمون از مهم ترین اقدامات بعد از آزمون هست. بعد از خراب کردن یک آزمون در صورتی که سوالات درست و غلط خودتون رو تحلیل نکنید، همین اشتباهات رو در آزمون بعدی تکرار خواهید کرد و فقط روحیه خودتون رو بیشتر از دست میدید.

تحلیل آزمون رو جدی بگیرید، حتی اگه تراز آزمون براتون ضد حال باشه!


برای تحلیل آزمون چیکار کنیم؟

دفتری رو به تحلیل آزمون اختصاص بدید و وقت ویژه ای رو برای این کار در نظر بگیرید. مهم اینه که تحلیل آزمون در همون روز آزمون صورت بگیره و به روز دیگری موکول نشه.

تک تک سوالاتی رو که پاسخ ندادید و یا غلط داشتید رو بررسی کنید. هر چند این کار سخته و حوصله می خواد ولی شما باید برای پیشرفتتون این سختی ها رو تحمل کنید. وقتی آزمونها رو بررسی می کنید، شما با ۴ نوع ایراد روبرو میشید: ۱- کمبود معلومات ۲- فراموشی ۳- بی دقتی ۴- کمبود وقت. در صورتی که متوجه بشید ایراد از کجاست راحت تر می تونید اون رو رفع کنید.


مراحل تحلیل آزمون به شیوه ی صحیح و استاندارد

به نمره ی تراز هر درس نگاه کنید. اگر حدود ۵۵۰۰ بود، عملکرد شما به میانگین تمامی شرکت کنندگان نزدیکه. البته همیشه میانگین برای مقایسه مطلوب نیست. میانگین تراز نفرات برتر آزمون میتونه معیار مناسب تری برای مقایسه باشه. میانگین نمره ی نفرات برتر رو از نمره ی خودتون کم کنید و حاصلش رو بر ۳۵۰ تقسیم کنید. عددی که به دست میاد تعداد سوالاتی هست که باید بیشتر از جواب های درست فعلی (بدون در نظر گرفتن نمره منفی غلط ها) خودتون پاسخ بدید تا به حد نفرات برتر برسید. ( چند از 10 کارنامه های قلمچی)


مرحله دوم: سوالاتی رو که درست جواب دادید رو دوباره بررسی کنید. پاسخنامه تشریحی سوال رو حتما بخونید و اگر نکته جدیدی پیدا کردید یادداشت کنید. به این موضوع توجه کنید که حتما تک تک سوالات باید بررسی بشن حتی سوالات درسی که ۱۰۰ زدید.

نکته: حتما باید تست هایی که درست جواب داید رو هم بررسی کنید، گاهی راه هایی غیر از راه حل های شما برای رسیدن به جواب درست وجود داره و گاهی راه های خلاصه تر و بهتر. گاهی هم تست رو به صورت شانسی درست جواب دادیم !

مرحله سوم: به سراغ سوالاتی برید که پاسخ ندادید و اونها رو دوباره حل کنید. اگر به جواب درست رسیدید، یکی از دو حالت زیر در مورد شما صدق میکنه:

یا در مدیریت آزمون ضعف دارید و در زمان تعیین شده ی آزمون نتونستید وقت کافی رو برای پاسخگویی این سوال بذارید و یا به خاطر استرسی که در جلسه آزمون داشتید، مانع از تمرکز حواس شما شده و به همین خاطر نتونستید به اون سوال پاسخ بدید.

راه حل: اگر مشکلتون از نوع اول (مدیریت زمان) بود، باید تست های زماندار رو در منزل بیشتر تمرین کنید. کاملا به زمان بی اهمیت نشید و سعی کنید تا سریع تر به سوالات پاسخ دهید. اما اگر مشکلتان از نوع دوم (استرس در آزمون) بود، باید راه های مقابله با استرس و روش های ایجاد تمرکز رو تمرین کنید .


مرحله چهارم: حالا نوبت سوالاتی هست که به اون ها اشتباه پاسخ دادید؛ اول پاسخنامه رو دقیق میخونیم و بعد علت یابی میکنیم. دلایل غلط زدن تست ها میتونه شامل اشتباه محاسباتی، شانسی جواب دادن، اشتباه دیدن عددهای صورت سوال یا گزینه ها، عدم تسلط و .. باشه. اشتباه رایجی که اکثر کنکوری ها در سوالات محاسباتی مرتکب میشن این هست که به محض رسیدن به جواب، اگر اون رو درون

گزینه ها دیدن، بدون فکر اون رو علامت میزنن!

حتما باید توجه داشته باشید که در کنکور و حتی آزمو نهای آزمایشی، گزینه های سوالات کاملا هوشمندانه طراحی شده.

یعنی هر اشتباه محاسباتی که ممکنه انجام بدید توسط طراح پیش بینی شده و در گزینه های سوال قرار گرفته . حتما برای شما پیش اومده که هر جوابی که به  دست میارید، در بین گزینه ها دیده میشه، علت این موضوع همون موردی هست که در بالا اشاره شد.

راه حل: برای حل هر سوال، نقاط حساس و کلیدی وجود داره که در واقع مسیری که ما برای رسیدن به جواب طی می کنیم به اون ها بستگی داره. قبل از این که شما پاسخ به دست اومده رو در پاسخ نامه علامت بزنید، نقاط و مراحل کلیدی رو سریعا کنترل کنید و پس از اینکه مطمئن شدید، گزینه رو علامت بزنید.


اشتباهات خودتون رو یادداشت کنید

شما باید یک دفتری داشته باشید تا هنگام حل مجدد سوالاتی که پاسخ نادرست دادید، اشتباهی را که در حین آزمون مرتکب شده بودید، به عنوان یک نکته و تجربه بنویسید. به این صورت که در اول صفحه یادداشت کنید “اشتباه متداول در درس” و بعد از اون اشتباهات و نکته های مربوط به هر درس را دقیقا یادداشت کنید برای اینکه دیگه اون اشتباه رو تکرار نکنید. در صورت تکرار همون اشتباه برای خودتون جریمه ای در نظر بگیرید، مثلا جواب دادن به ۳۰ سوال از همون تیپ رو در نظر داشته باشید.


هیچ درسی رو سفید نزارید

من از عربی خوشم نمیاد پس تو آزمون سفید میزارم! برای اینکه ترازتون بالا باشه سعی کنید درسی رو صفر نذارید، چون به شدت اثر منفی روی تراز کل شما داره.

ممکنه در درس خاصی ضعیف باشید یا به طور کل علاقه ای به خوندنش نداشته باشید، بنابراین از ترس نتیجه نگرفتن اون درس یا مبحث رو کنار میذارید. اما توجه کنید، اگر میخواید تراز بالایی در آزمونها کسب کنید باید هیچ درسی رو در آزمون سفید نزارید.

بهتره که خودتون رو متقاعد کنید روزانه زمان مشخصی رو به خواندن مطالب مورد نظر اختصاص دهید تا رابطه ی بهتری با این نوع درس ها برقرار کنید.


به اندازه کافی تست بزنید

اگر فکر می کنید فقط با خوندن درسنامه و تعداد تست محدود میتونید به تیپ های مختلف سوالات تسلط پیدا کنید سخت در اشتباهید!

طبق بررسی های انجام شده کسایی که تعداد تست های بیشتری رو حل میکنن بیشتر از بقیه در آزمون ها موفق هستند. تعداد تست های حل شده شما رابطه مستقیمی با درصد و ترازتون داره.

گاهی اوقات شاید هنوز در مبحث خاصی به تسلط کافی نرسیدید برای همین تست زنی رو شروع نمی کنید. این کار اشتباهه، تست زنی باید همراه با حل کردن  سوالات تشریحی باشه هر چقدر تعداد تست های آموزشی و آزمونی بیشتری رو برای دروس مختلف کار کنید با تیپ تست های بیشتری آشنا میشید و بهتر از پس سوالاتی که در آزمون طرح میشن بر میاید.

در بعضی از درسها مثل دروس محاسباتی درصد بالایی از موفقیت شما به زدن تست های زیاد برمی گرده. در درس های محاسباتی خوندن جزوه به تنهایی هیچ سودی برای شما نداره و باید به میزان کافی تست زنی رو در برنامه روزانتون قرار بدید. بر عکس در درسی مثل زیست شناسی بیشتر از تست زنی باید به مطالب کتاب درسی تسلط داشته باشید و بعد به تست زنی در حجم زیاد اقدام کنید.


هدف گذاری کنید

سیستم هدف گذاری چند از 10 یکی از کاربردی ترین روش ها برای گرفتن نتیجه عالی در آزمون هست.

شب قبل از آزمون برای تک تک درس ها، هدف گذاری کنید. درصدی که مدنظرتون هست رو بنویسید و تعداد سوالاتی که برای رسیدن به این درصدها لازم هست رو

مشخص کنید. در نهایت در آزمون طمع نکنید و به همون تعداد سؤالی که شب قبل هدف گذاری کردید جواب بدید.

در واقع در این روش شما فقط به سوالاتی که بلد هستید پاسخ خواهید داد.

نکاتی که در هدف گذاری باید به او نها توجه کنید:

در هر آزمون شما باید نهایتا روی 2 تا 3 درس هدف گذاری کنید.

در هدف گذاری خودتون قصد افزایش 10 % تا 20 % در درس هایی که هدف گذاری کردید رو داشته باشید.

نباید هدف گذاری شما باعث بشه که با گذاشتن وقت زیاد روی چند درس، درصد درس های دیگه شما پایین بیاد.

برای رسیدن به درصدی که قرار هست در آزمون بزنید تو خونه تمرین کنید و از خودتون آزمون بگیرید و سعی کنید اون درصد رو در آزمون خانگی به دست بیارید.

در صورتی که روش خوندن شما در درسی که هدف گذاری کردید درست بود، این روش رو هر آزمون تکرار کنید.


سبک و عادات مطالعاتی خودتون رو تغییر بدید

شما باید سبک مطالعه خوبی داشته باشید، مثلا برای درسی مثل زیست شناسی که ضریب ۴ در کنکور اختصاصی تجربی داره و از طرفی بیشترین سوالات رو شامل میشه باید روزانه مورد مطالعه قرار بگیره.

گاهی وقت ها نتیجه نگرفتن از یک درس بیشتر به روش مطالعه اون درس  برمی گرده. اگر مدتی هست درسی رو با یک روش می خونید و نتیجه هم نمی گیرید بهتره روش خوندنتون رو عوض کنید.

استفاده از روش های درست رتبه های برتر برای مطالعه ی درس هایی که نتیجه ی مطلوبی نگرفتید یک راه میانبر برای رسیدن به نتیجه ی دلخواه تون هست.


مدیریت جلسه آمون

کنکور فقط دانش درسی نیست بلکه ترکیبی از دانش علمی و مهارت های آزمون دادن هست. هر چقدر که درس هارو بلد باشید اما نتونید آزمون رو مدیریت کنید، به احتمال زیاد هرگز نتیجه لازم رو نمی گیرید. مدیریت جلسه آزمون یکی از مهم ترین مهارت هایی هست که باید یاد بگیرید.

توصیه میشه در شب های مشخص حدود ۱۰ تست از دروس متفاوت مثلا شیمی  عربی  فیزیک (مجموعا ۳۰ تست) از قسمتهای مختلف رو در زمانی مطابق با استاندارد کنکور سراسری تمرین کنید. البته در آزمون های اولیه میتونید مقدار کمی زمان بیشتری رو به خودتون اختصاص بدید و سپس به مرور زمان طی چند آزمون اون رو به زمان استاندارد برسونید.


خستگی جسمی و ذهنی در جلسه آزمون رو کنترل کنید

در آزمون های طولانی به تدریج خستگی ذهنی بر شما غلبه می کنه و کارایی لازم رو از دست میدید. این کاهش کارایی علاوه بر خستگی ذهنی، خستگی جسمی رو هم شامل

میشه. اختلال در گردش خون زمانی که به مدت طولانی روی صندلی نشستید اتفاق میفته و خستگی خاص خودش رو به همراه داره. روی صندلی بدون حرکت نباشید و هر از گاهی دست، پا، کمر و گردن خودتون رو تکون بدید.

عجله نکنید ولی سرعت رو به خرج بدید: برای داشتن سرعت عمل باید تمرینات زیادی داشته باشید. سرعت عمل با عجول بودن متفاوته! عجله آفت هر آزمون هست و موجب اشتباهات زیادی در پاسخگویی به سوالات میشه.

در سر جلسه تمرکز خودتون رو افزایش بدید: ممکنه نسبت به محرک های محیطی مثل قدم زدن مراقبین حساس باشید و نتونید سر جلسه به طور کامل تمرکز کنید. برای

حل این مشکل بهتره که حتما تکنیک های تمرکز حواس رو تمرین کنید و حساسیت خودتون رو نسبت به محرک های محیطی کاهش بدید تا بتونید آزمون خوبی رو پشت سر بذارید.

زمان آزمون رو در نظر داشته باشید: هر از گاهی به ساعت نگاه کنید و زمان باقی مونده رو بررسی کنید. مدیریت زمان سر جلسه آزمون رو با تمرین های فراوان تو خونه یاد بگیرید چرا که در کنکور سراسری کنترل زمان یکی از اصول مهم و حیاتی برای رسیدن به موفقیت هست.


عزیزانی که جهت مشاوره خصوصی تمایل دارند با من در ارتباط باشند جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند از طریق شماره زیر با من در تماس باشند.

09365287311

موفق باشید و سربلند ....

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی