مشاوره تخصصی کنکور

آموزش روش های صحیح مطالعه و تکنیک های تست زنی برای کنکور رشته های تجربی ، انسانی ، ریاضی

مشاوره تخصصی کنکور

آموزش روش های صحیح مطالعه و تکنیک های تست زنی برای کنکور رشته های تجربی ، انسانی ، ریاضی

مشاوره تخصصی کنکور

اینجانب مهندس محمد علی صولتی مشاور تخصصی کنکور در این وبلاگ سعی نموده ام تا روش های صحیح مطالعه و تکنیک های تست زنی را به داوطلبان و دانش آموزان عزیز کنکوری آموزش داده و مقالات انگیزشی برای افزایش روحیه آنها قرار دهم.امید به اینکه بتوان شاهد موفقیت و رسیدن به آرزوهای شما باشیم...

برخی دانش آموزان با این که خوب زحمت می کشند و حتی بیش از گذشته درس می خوانند به اندازه ی زحمتشان پیشرفت نمی کنند . علت این است که تمرین های آن ها هدفمند و با برنامه نیست . اگر تمرین های  شما  هدفمند باشد و پس از هر تمرین بازخورد سریع و معنی دار بگیرید پیشرفت بیشتری خواهید کرد .

ابتدا یک مدل را که اخیرا برای پیشرفت موثر  طراحی کرده ایم برای شما معرفی می کنم .

 

اشتباهات خود را به نقاط قوت خود تبدیل کنید

  

اشتباهات خود را در آزمون های گذشته جمع آوری کنید ، روی آن ها تمرکز کنید و آن قدر تمرین کنید تا آن ها را خوب یاد بگیرید و سپس چندین بار، در زمان های منظم و به صورت مجموعه ای و با برنامه از خودتان امتحان بگیرید .پس از بررسی آزمون متوجه خواهید شد که برخی اشتباه ها چموش و سخت جان هستند و بازهم نمی توانید به آن سوال ها پاسخ دهید .آن قدر تمرین کنید تا اشتباهات خود را به نقاط قوت خود تبدیل کنید .با اشتباهات خود مدارا و سازش نکنید و از کنار آن ها نگذرید . اشتباهات شما بهترین فرصت برای پیشرفت شماست . اشتباهات خود را به نقاط  قوت خود تبدیل کنید .

  

تفاوت تمرین هدفمند با تمرین عادی

آیا تمرین هدفمند با تمرین عادی نتیجه ی مساوی دارند ؟

این هفته دریک مسافرت به شیراز برای چهارمین بار این مدل را برای جمع همکاران کانون در استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد مطرح کردم . ازبین مدیران و پشتیبان هایی که در جلسه شرکت کرده بودند یکی از مدیران کانون که  در عین حال دبیر هم هست توضیح داد که این کار را چندین سال است  برای  فرزند خودش انجام می دهد.این مادر گفت فرزند من از کلاس چهارم دبستان در آزمون های برنامه ای کانون شرکت می کند ابتدا و در اولین  آزمون 22  اشتباه در آزمون داشت و من با  فرزندم کار کردم و روی مباحثی که نیاز به  تقویت داشت تمرکز کردیم و هم چنین  تاکید کردم که روی اشتباهاتش تمرین کند و اکنون که به کلاس نهم رسیده است ترازش پیشرفت کرده و تعداد اشتباهاتش  در هر آزمون خیلی کمتر شده و به عدد 9  رسیده است .  تشخیص و تاکید و توجه این مادر در مورد تمرکز بر اشتباهات ، کار موثری بود اما من از جمع حاضران یک پرسش مطرح کردم : تفاوت آن چه که آن مادر فرهیخته  برای فرزندش انجام می دهد با مدلی که مطرح کردم در چیست ؟ به این سوال  آقای یدالله مرادی که چند سال قبل معلم نمونه ی کشور بود پاسخ داد . ایشان گفت  تعداد اشتباهات دانش آموز کم شده است اما از کجا می دانیم دقیقا همان سوالی که قبلا اشتباه جواب داده بود را اکنون یاد گرفته و به همان سوال درست پاسخ می دهد .

نکته در همین جاست تمرین شما باید دقیق باشد برای این که پیشرفت موثرتری داشته باشید باید روی تک تک اشتباه های قبلی خود به صورت طبقه بندی شده و با تشخیص اولویت ها تمرکز کنید و سوال هایی که قبلا اشتباه پاسخ داده اید را یاد بگیرید . پاسخ های اشتباه سرنخ های خوبی برای تعیین مسیر مطالعه است . اشتباه های شما نشان می دهد کدام مباحث را ناقص یادگرفته اید . وقتی روی سوال های اشتباه خود مکث می کنید متوجه  می شوید این بهانه تراشی که من به دلیل بی دقتی به سوال ها پاسخ ندادم در بسیاری موارد صحیح نیست (حتما بی دقتی هم وجود دارد اما نسبت دادن اکثر پاسخ های اشتباه به بی دقتی اغراق و بزرگ نمایی در واقعیت است ) . 

در اکثر موارد  علت پاسخ های  اشتباه شما ،  یادگیری های ناقص بوده است و شما اکنون با بازخوردی که در آزمون به دست آورده اید سرنخ ها را به دست می آورید  و تشخیص می دهید  که بهتر است کجا را مطالعه کنید . با تمرکز روی اشتباهات  مطالعه ی شما جهت دار و هدفمند می شود .

 

بازیابی از دوباره خوانی  مهم تر است . نوشتن نکات پس از اتمام کلاس ، توضیح نکات کلاس برای دیگران ، گفت وگو با دوستان ، یاد آوری مطالب قبل از شروع مطالعه و در اوقات فراغت ، درس دادن به دیگران ،همگی روش های بازیابی هستند

بهترین نوع بازیابی آزمون دادن است . شروع درس خواندن با آزمون یک روش موثر برای یادگیری  است .

اما آزمون از اشتباهات گذشته  اثر چند برابر دارد و مستقیما شما را به هدف نزدیک می کند .

بهتر است هر جلسه ی مطالعه ی خود را با یک آزمون شروع کنید

آزمون دادن بهترین روش بازیابی است

آزمون دادن توهم یادگیری را تصحیح می کند و به شما نشان می دهد واقعا چه چیزی را بلد هستید و چه چیزهایی را فکر می کنید بلد هستید اما واقعا بلد نیستید یا اگر هم بلد هستید به حد تسلط نرسیده اید و چه چیزهایی را اصلا نخوانده اید و باید بخوانید و یادبگیرید .

اما وقتی سوال هایی که قبلا اشتباه پاسخ داده بودید را تمرین می کنید انرژی خود را جایی صرف می کنید که برای شخص شما ضروری تر است وبیشترین نتیجه را برای شما دارد .

تبدیل پاسخ  اشتباه به یادگیری چند ویژگی ممتاز دارد .

اول این که هیجان انگیز است و شما را دچار چالش می کند. بی تفاوتی را به انگیزه تبدیل می کند  و بر جذابیت درس خواندن می افزاید .

نکته ی دوم : در بسیاری مواقع این نوع یادگیری سریع تر انجام می شود زیرا نیمی از راه را رفته اید و قرار نیست کار را از ابتدا آغاز کنید . موضوعی که اشتباه کرده اید  در آستانه ی یادگیری است و بعضی مواقع  با یک تلنگر می توانید اشتباه را به یادگیری و حتی تسلط  در یادگیری تبدیل کنید.

نکته ی سوم این که در پاسخ اشتباه شما نمره ی منفی می گیرید اما با پاسخ صحیح نه تنها نمره ی منفی نمی گیرید بلکه یک نمره ی مثبت هم دریافت می کنید .میزان پیشرفت در این جا بیشتر است . حتی اگر امتحان شما نمره ی منفی هم نداشته باشد با تبدیل اشتباه به یادگیری حس بهتری خواهید داشت.

آیا به جز سوال های آزمون های کانون که اشتباه پاسخ داده اید منبع دیگری هم برای پیشرفت موثر و سریع وجود دارد ؟ بله سوال هایی که قبلا در آزمون های مدرسه یا در کتاب درسی یا کتاب های دیگر تمرین کرده اید و به آن ها اشتباه پاسخ داده اید و هم چنین سوال هایی که قبلا اشتباه کرده اید و در کتاب خود آموزی خود نوشته اید  منابع دیگری هستند که می توانید آن ها را جمع  آوری کنید و در زمان های منظم به آن ها پاسخ دهید . البته سوال های اشتباه خودتان در آزمون های کانون دارای اطلاعات آماری است سطح دشواری سوال ها مشخص است . مبحث بندی سوال ها انجام شده و شما می توانید  اولویت مطالب را بهتر تعیین کنید.

برای آزمون از اشتباهات برنامه ی منظم تنظیم کنید . وقت های مشخصی را برای این کار اختصاص دهید . از اولیای خود کمک بگیرید. 

ما  در کانون برای دانش آموزان محدودی که انگیزه ی بیشتری  دارند و سخت کوش تر و پر تلاش تر  هستند به ویژه از بین دانش آموزان بورسیه و دانش آموزان روستایی که در شرایط دشوار و با امکانات کمتر درس می خوانند و افق های بلندتری را برای خود ترسیم می کنند به صورت جایزه  این آزمون ها را ماهی یک بار ارائه خواهیم داد و در سایت کانون هم برای همه ی دانش آموزان این امکان را فراهم خواهیم ساخت تا همه دانش آموزان بتوانند به یک آزمون ویژه و شخصی سازی شده از اشتباهات قبلی خودشان پاسخ دهند.

پاسخ به اشتباهات در صورتی موثر است که دانش آموز به صورت تصادفی و شانسی به سوال ها پاسخ نداده باشد و یا این که با تقلب کردن مانع از شناسایی اشتباهات خود نشده باشد . مجموعه ی اشتباهات شما صندوقچه ی جواهرات خود شماست که با کار روی آن ها می توانید آینده ی درخشان تری برای خود بسازید قدر اشتباهات خود را بدانید .اشتباهات خود را دوست داشته باشید و از اشتباهات خود یاد بگیرید .


برگرفته از مقالات آقای کاظم قلم چی

عزیزانی که جهت مشاوره خصوصی تمایل دارند با من در ارتباط باشند جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند از طریق شماره زیر با من در تماس باشند.

09365287311

موفق باشید و سربلند ....


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی