مشاوره تخصصی کنکور

آموزش روش های صحیح مطالعه و تکنیک های تست زنی برای کنکور رشته های تجربی ، انسانی ، ریاضی

مشاوره تخصصی کنکور

آموزش روش های صحیح مطالعه و تکنیک های تست زنی برای کنکور رشته های تجربی ، انسانی ، ریاضی

مشاوره تخصصی کنکور

اینجانب مهندس محمد علی صولتی مشاور تخصصی کنکور در این وبلاگ سعی نموده ام تا روش های صحیح مطالعه و تکنیک های تست زنی را به داوطلبان و دانش آموزان عزیز کنکوری آموزش داده و مقالات انگیزشی برای افزایش روحیه آنها قرار دهم.امید به اینکه بتوان شاهد موفقیت و رسیدن به آرزوهای شما باشیم...

معرفی یک روش موثر برای نوروز

 

نوروز زمان مهمی برای پیشرفت است اما زمان تعطیلات نوروز محدود است و شما فرصت نخواهید داشت همه ی تمرین ها حتی همه ی تمرین های خوب  را تمرین کنید. پس  باید انتخاب کنید : مهم ترین و ضروری ترین تمرین ها  و مبحث ها  برای شما کدام ها هستند  . توجه کنید که هر دانش آموزی نیازهای ویژه ی خود را دارد و برنامه ی شما مخصوص خود شماست  و خودتان بیشترین نقش را در تعیین برنامه تان دارید . دیگران می توانند به شما کمک کنند اما  هیچ کس نمی تواند جای خود شما را بگیرد !


مشخص کردن تمرین ها عامل تعیین کننده در برنامه ی نوروز

مهم ترین قسمت  در تابلوی نوروزی مشخص کردن  تمرین هایی است که می خواهید در نوروز تمرین کنید . شما دو منبع مهم دارید که مخصوص خود شماست و به همین دلیل  بهترین منبع شما در ایام نوروزهستند .


دومنبع ویژه و شخصی  شما برای تمرین عبارتند از :

1- سوال های خودتان درآزمون های کانون( کدام یک را باید تمرین کنید ؟ ) 

2- منبع دوم سوال های نشان دار از میان کتاب هایی است که قبلا خوانده اید و تمرین کرده اید .


الگوی موثر برای درس خواندن در ایام نوروز

برای درس خواندن در ایام نوروز بک الگو به شما پیشنهاد می کنم :

از سوال هایی که قبلادرست پاسخ داده اید امتحان بدهید ، به این ترتیب برنامه و نقشه ی راه شما به ویژه در مورد نقاط  قوت تان مشخص می شود.

ابتدا آن چه را قبلا خوب خوانده اید و نقطه ی قوت شماست  تثبیت کنید نقاط قوت خود را حفظ کنید و ارتقا دهید  : برای این کار کافی است سوال هایی که قبلا در آزمون های کانون به آن ها پاسخ صحیح داده اید یک بار دیگر تمرین کنید . متوجه می شوید که آیا چیزی را فراموش کرده اید یا نه ؟ کافی است قسمت هایی را که  اکنون فراموش کرده اید یا خودتان به هر دلیلی  تشخیص می دهید باید دوباره بخوانید  را مطالعه کنید . با این روش هم نقاط قوت خود را حفظ می کنید و هم این که  وقتتان را با دوباره خوانی های  بیهوده یا کم فایده هدر نمی دهید . برخی دانش آموزان به نقاط قوت خود بی توجهی می کنند و نقاط قوت قبلی شان را که به آن ها مطمئن بوده اند از دست می دهند . برخی  دیگر هم آن قدر روی نقاط قوت خود وقت می گذارند که به درس ها ومبحث های چالشی نمی رسند . اگر  دانش آموز تراز بالای 7000 هستید باید تصمیم بگیرید که آیا همه ی پاسخ های صحیح را دوباره تمرین کنند یا فقط سوال های دشوارتر را تمرین کنید  .


گام دوم برای  انتخاب تمرین های نوروزی

اشتباهات قبلی شما یک گنج است قدر اشتباهات خود را بدانید

پاسخ های اشتباه شما یک گنج پنهان است که فقط مربوط به خود شماست  .  در دوران نوروز می توانید به سراغ  اشتباهات قبلی خود  بروید .پس از پاسخ دادن به سوال هایی که  قبلا  درست پاسخ داده بودید ،   اشتباهات گذشته  را تمرین کنید شاید برخی را در طول زمان یادگرفته باشید  . آن ها را که مجددا اشتباه پاسخ می دهید خوب تمرین کنید و یاد بگیرید احتمالا نیاز خواهید داشت که درس های مربوط به این سوال ها را هم مطالعه کنید و چند تمرین مربوط به این سوال ها را بار دیگر حل کنید . 

در سایت کانون برای بسیاری از این  گونه سوال ها پیشنهاد کرده ایم که کدام مثال ها و نمونه ها  را از کتاب های کانون تمرین کنید .وقتی درس خواندن را با آزمون دادن شروع می کنید و به سراغ اشتباه های قبلی خود می روید می توانید بهترین نقشه ی مطالعه را که مربوط به خودتان است تنظیم کنید پاسخ های صحیح و اشتباه های شما فقط مربوط به خودتان است معلوم نیست دانش آموزان دیگر هم ، عینا همان نیازها را داشته باشند . وقتی به سوال هایی که قبلا پاسخ اشتباه داده اید می پردازید   می توانید سرعت  پیشرفت خود را حس کنید .در همان زمان درس خواندن از میزان پیشرفت خود آگاه می شوید . 

در سایت کانون و در صفحه ی شخصی شما در پایین هر سوال نوشته ایم که چند درصد از  دانش آموزان ترازهای 5000 و 6000 به همان سوال ها پاسخ اشتباه داده اند  فایده این دو عدد چیست ؟  شما متوجه سطح دشواری هر سوال می شوید ممکن است سوالی را که خیلی ساده بوده و شما اشتباه کرده اید را با اولویت و اهمیت بیشتر و فورا یاد بگیرید اما برای سوال های دشوارتر شاید تصمیم بگیرید که بعدا وقت بگذارید یا اصلا وقت نگذارید .متناسب با ترازی که دارید برای هر مبحث و هر مجموعه سوال  تصمیم مناسب خواهید گرفت . از این که خودتان در برنامه ریزی درسی تان موثر هستید و کاری را انجام خواهید داد که برای خود شما مفیدتر است .راضی تر خواهید بود و اعتماد به نفستان هم بیشتر می شود .

سوال های نزده : سوال های نزده مربوط به مبحث هایی است که قبلا اصلا نخوانده بودید به همین دلیل با این سوال ها درگیر نشده اید برای این گونه سوال ها به دو نکته توجه کنید و تصمیم بگیرید اولا آن مبحث چقدر برای شما مهم است و اولویت دارد ثانیا به سطح دشواری سوال هم توجه کنید و متناسب با سطح دشواری سوال تصمیم بگیرید که آیا ان سوال و مباحث مربوط به آن را یاد بگیرید یا نه . بهتر است در میان سوال های نزده از سوال های ساده تر شروع  کنید .

کافی است خودتان با یک یا دو مجموعه سوال درگیر شوید به تدریج نیازهای خودتان را کشف می کنید . این کار مثل کار کردن با موبایل و اپلیکیشن و کامپیوتر و لپ تاپ است کمی که کار کردید خودتان نیازهایتان را بهتر تشخیص خواهید داد .

منبع دوم شخصی برای شما  تمرین سوال های نشان دار خودتان است . علت این که سوال های نشان دار را در اولویت دوم قرار می دهیم این است که برای این سوال ها آمار و اطلاعات مستند ندارید و باید به حافظه تان مراجعه کنید شما نمی دانید که سطح دشواری این سوال ها چقدر است ضمنا ممکن است در همه ی درس ها و کتاب ها سوال ها را نشان دار نکرده باشید یا این که سوال های خیلی دشوار را نشان دار کرده باشید . اما به هر حال سوال هایی که خودتان نشان دار کرده اید از سوال هایی که راجع به آن ها اطلاعی ندارید بهتر است .

در تابلوی نوروز دو ستون از تابلو را به سوال هایی که قرار است از بین سوال  های ازمون ها انتخاب کنید و به سوال هایی که قرار است از بین کتاب های آبی یا سه سطحی تمرین کنید اختصاص داده ایم . از هم اکنون شروع کنید و تابلوی نوروزی تان را با دقت تکمیل کنید . این کار شاید چند دقیقه ای از شما زمان بگیرد اما بازده مطالعه ی شما را در ایام نوروز به شدت افزایش خواهد داد . با پدر و مادر و پشتیبان خود مشورت کنید.


منابع مشترک برای  همه ی دانش آموزان

به جز منابع تمرین شخصی شما که سوال های آزمون های کانون و سوال های نشان دارتان است . چند منبع،  ویژه ی نوروز وجود دارند : کتاب نوروزمنبع ویژه ی دوران طلایی نوروز است .. کتاب های سه سطحی را جزء برنامه ی خود قرار بدهید و گمان نبرید که کتاب های سه سطحی فقط برای دانش آموزان برتر است . فلش کارت ها را در زمان های دید و بازدید یا سفر و همه ی زمان های کوتاه چند دقیقه ای می توانید مطالعه کنید .

برای تعیین تمرین ها خودتان فکر کنید و با پدر ومادر خود مشورت کنید . از پشتیبان ها و پشتیبان های ویژه هم می توانید کمک بگیرید ولی یادتان باشد که خودتان بیشترین تمرکز و اشراف را در تعیین تمرین هایتان داشته باشید .

برنامه ریزی برای دوران نوروز یک فایده ی مهم دیگر هم دارد وقتی برای نوروزتان برنامه ریزی می کنید روش جمع بندی ر ا هم یاد می گیرید و می توانید در دوران جمع بندی و اجرای روش سه روز یک بار از این روش بهره بگیرید

امیدوارم با تلاش زیاد و برنامه ریزی صحیح و تشخیص و تعیین درست تمرین ها در دوران طلای نوروز و دو پروژه ی بعدی ( پروژه های هفتم و هشتم ) موفق تر از گذشته ظاهر شوید.


کاظم قلم چی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی